Selasa, 11 Julai 2017

Dosa yang sering dilakukan oleh isteri terhadap suami



8 Dosa yang Paling Banyak Dilakukan Isteri Pada Suami.....

no 7 ramai para isteri zaman sekarang yang buat (lakukan)

Para wanita yang bergelar isteri sekelian, sebagai seorang isteri sering tanpa sedar anda melakukan tindakan berdosa terhadap suami, bahkan menganggap dosa tersebut adalah hal biasa saja. Pada hal syurga dan neraka isteri ada pada redho suaminya.
 Semoga daftar dosa yang paling sering dilakukan oleh isteri ini dapat di hindari agar terjauh dari kebencian dan laknat Allah.

  1. Menafikan Kebaikan Suami 
"Diperlihatkan neraka kepada ku dan aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita,mereka kufur." Para sahabat bertanya: "Apakah disebabkan kufurnya mereka kepada Allah?"
Rasulullah menjawab:"(Tidak), mereka kufur kepada suaminya dan mereka kufur kepada kebaikan. Seandainya seorang suami berbuat kebaikan kepada isterinya selama setahun, kemudian isterinya melihat sesuatu yang buruk pada suaminya, maka dia mengatakan, "aku tiak pernah melihat kebaikan pada diri mu sedikitpun".

     2. Tidak Menghormati Keluarga Suami

Seorang suami harus berlaku lembut pada isterinya, namun demikian isteri pun wajib bersikap lembut pada keluarga suaminya. Jangan sampai isteri memonopoli suaminya hingga bahkan Ibu an ayahnya sendiri tidak menapat hak mereka terhadap anak lelaki mereka. Dalam sebuah hadith sahih, diriwayatkan bahawa Aishah ra bertanya kepada Rasulullah SAW: "Siapakah berhak terhadap seorang wanita?" Rasulullah menjawab, "Suaminya (apabila sudah menikah). Aishah ra bertanya lagi, "Siapakah yang berhak terhadap seorang lelaki?' Rasulullah menjawab Ibunya". (HR.Muslim)

Seorang sahabatn Jabir ra menceritakan: Suatu hari datang seorang lelaki kepada Rasullah SAW, ia berkata,"Ya Rasulullah, saya memiliki harta an anak, dan bagaimana jika ayah saya menginginkan (meminta) harta saya itu?" Rasulullah menjawab, "Kamu dan harta kamu adalah milik ayah kamu".
(HR. Ibnu Majah dan At-Thabani)

     3. Keluar Rumah Tanpa Izin Suami 

Termasuk berpergian jauh ditemani oleh mahramnya. "Seorang wanita tidak boleh berpergian jauh kecuali bersama mahramnya". Hadith ini menyangkutkan semua bentuk safar. Wallahu a'lam. (Syrarh Muslim 9/103 dengan sedikit perubahan).

     4. Menolak Ajakan Suami berhubungan

Rasulullah SAW bersabda:"Apabila suami mengajak isterinya ketempat tidurnya kemudian isterinya menolak untuk datang lalu suaminya itu tidur semalaman dalam keadaan marah kepada isterinya, maka isterinya itu di laknat oleh Malaikat hingga ke subuh." (HR.Ahmad , Bukhari dan Muslim)

     5. Berhias Bukan Untuk Suami

"Dan hendaklah kamu tetap dirumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliah...."(QS. Al-Ahzab 33)

      6. Mengungkit-ungkit Kebaikan Dirinya Terhadap Suami

Bukan sedikit isteri yang mengungkit-ungkit kebaikan atas bahkan darjat dirinya di hadapan suaminya sehingga menyakiti dan merendahkan suaminya, hal ini merupakan perkara yang amat besar dosanya.

Abu Dzar ra meriwayatkan, bahawasanya Nabi Salallahu "Alaihiwasalam bersabda," Ada tiga kelompok manusia dimana Allah tidak akan berbicara dan tidak akan memandang mereka di hari kiamat. Dia tidak mensucikan mereka dan untuk merek azab yang pedih."Abu Dzar ra berkata," Rasulullah SAW mengatakannya sebanyak tiga kali". Lalu Abu Dzar bertanya,"Siapa kah mereka yang rugi itu wahai Rasulullah?" Beliau menjawab,"orang yang menjulurkan kain sarungnya kebawah mata kaki (isbal), orang yang suka mengungkit-ungkit kebaikannya dan orang yang suka bersumpah palsu untuk menjual." (HR Muslim)

     7. Membangkang Terhadap Suami (Nusyuz)

Ibnu Katsir ra berkata, "Nusyuz adalah meninggalkan perentah suami, menentangnya dan membencinya." (Tafsir Al-Quran Al 'Azim, 4: 24). "Wanita-wanita yang kami khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka ditempat tidur mereka, dan pukullah mereka, dan jika mereka mentaati kamu, maka jangan kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."(QS. 4:34)

      8. Mengugut Cerai Tanpa Alasan Syar'i

"Wanita mana saja yang meminta kepada suaminya untuk di ceraikan tanpa kondisi mendesak maka haram baginya bau Syurga".(HR Abu Daud no 2226, At-Turmudzi 1187)

sumber dari:http://www.ummi-online.com






Tiada ulasan:

Catat Ulasan